Portefeuillehouder
J.N.J. Appelman (Flevokust Haven, Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland)
J. de Reus (MITC, Amsterdam Lelystad Airport samen met J.N.J. Appelman)
Amsterdam Lelystad Airport is operationeel
Doel (2020-2023)
Uit de gebiedsontwikkeling die Amsterdam Lelystad Airport met zich meebrengt, is maximaal rendement behaald door de faciliteiten en de benodigde infrastructuur te realiseren voor het functioneren van de luchthaven.
Activiteiten 2020
- We zetten in op verdere verkenning en ontplooiing van economische kansen, onder meer door deelname aan bovenregionale netwerken zoals de Amsterdam Airport Area (AAA).
- Met het Rijk en de gemeente Lelystad streven we naar een openstelling in 2020.
- We bewaken een goede inpassing van Amsterdam Lelystad Airport in de leefomgeving met betrekking tot gezondheid en milieu.
- We stimuleren en faciliteren kennisontwikkeling en innovatie op en rond de luchthaven met betrekking tot de omgeving en luchtvaart- en luchthavensystemen.
- We werken samen met ROC's en HBO-instellingen die gezamenlijk een technocampus hebben ontwikkeld voor technisch en dienstverlenend personeel.
- Via Ontwikkelingsmaatschappij Airport Lelystad Almere (OMALA) stimuleren we het bedrijfsleven zich te vestigen op Lelystad Airport Businesspark (LAB). De vestiging van bedrijven draagt bij aan het hoogwaardige en duurzame karakter van het businesspark.
- We nemen deel aan bestuurlijk overleg met het Rijk, de Omgevingsraad Schiphol en de Commissie Regionaal Overleg Luchthaven Lelystad en nemen onze verantwoordelijkheid voor de bij ons belegde werksporen van de Alderstafel Lelystad.
- We leveren inbreng vanuit de regio bij de herziening van de Luchtvaartnota en van het Nederlandse luchtruim door het Rijk.
Doel (2020-2023)
Op en rondom Amsterdam Lelystad Airport en Lelystad Airport Businesspark (LAB) zijn samenwerkingsprojecten op het gebied van duurzame energie en duurzame waterketen gestart.
Activiteiten 2020
- We stimuleren en faciliteren het gebruik van Europese fondsen (EFRO, INTERREG) voor een duurzame ontwikkeling van de luchthaven en LAB.
- We ondersteunen en stimuleren de inzet van Amsterdam Lelystad Airport bij het bereiken van een zo hoog mogelijke ambitie op het punt van duurzaamheid.
- We werken samen met de luchthaven, OMALA en andere gebiedspartners aan een programma duurzame ontwikkeling.
Risico's en beheersmaatregelen
Uitstel van de opening van de luchthaven voor vakantievluchten vertraagt de ontwikkeling van het bedrijventerrein en activiteiten op het gebied van duurzaamheid, economie, opleidingen en kennisontwikkeling.
De overslaghaven Flevokust Haven is een belangrijke schakel in mainportlogistiek van de Metropoolregio Amsterdam, met een onderscheidend profiel
Doel (2020-2023)
Het havenbedrijf Flevokust Haven is opgericht en operationeel, functioneert op afstand van de provincie en heeft de opdracht om (duurzame) clustervorming, ketenverbreding en cross-overs te stimuleren. En er is duidelijkheid over de mogelijkheden voor spooraansluiting op Flevokust Haven of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Activiteiten 2020
- We zetten het nog beschikbare terreindeel in de markt voor tijdelijke verhuur en/of meerjarige ondererfpacht.
- We stimuleren de ontwikkeling van het binnendijkse bedrijventerrein door de gemeente Lelystad.
- We richten samen met de gemeente Lelystad – op afstand van de gemeente en provincie - een Havenbedrijf op.
- We gaan actief in gesprek met strategische partners voor samenwerkingsmogelijkheden om bovenregionale potentie te benutten.
- We faciliteren en stimuleren clustervorming, ketenverbreding en cross-overs door middel van goede samenwerking met marktpartijen en medeoverheden.
- We werken samen met de Maxima-centrale en andere partijen aan innovatieve projecten op het gebied van energievoorziening, duurzame aandrijfvormen, grootschalige duurzame energieopwekking en slimme energie- en warmtenetwerken.
- We ronden de verkenning af naar en bereiden een besluit voor over de mogelijkheden voor spooraansluiting of een overslagperron bij het service-/opstelterrein bij de Houtribweg.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Wij onderkennen het risico dat de exploitatie van Flevokust Haven tegenvalt door tegenvallende marktvraag en ladingstromen. Het gevolg daarvan kan zijn dat de economische en maatschappelijke potentie van Flevokust Haven niet optimaal wordt benut. Daarnaast levert een tegenvallende marktvraag voor het businessplan van Flevokust Haven een risico op.
Het maritiem cluster op Urk is versterkt en toekomstbestendig
Doel (2020-2023)
Door de ontwikkeling van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, innovatieve ontwikkelingen en versterking van het maritieme onderwijs heeft Urk de mogelijkheid om door te groeien tot een internationaal toonaangevend maritiem centrum.
Activiteiten 2020
- We ronden de aanbesteding van de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland (MSNF) af.
- We begeleiden de realisatie van de haven tot een bouwrijp terrein, zodat ondernemers hun bedrijfspanden kunnen realiseren.
- Met het Rijk en met regiopartijen geven we uitvoering aan de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' – onderdeel Maritiem Cluster Urk - om de economische en maatschappelijke spin-off van de maritieme sector te verbreden en te verbinden aan andere domeinen.
- We stimuleren de toepassing van innovaties in de maritieme sector.
- We zetten stappen in het realiseren van een maritieme campus en een volwaardige onderwijsinfrastructuur.
- We zetten ons ervoor in dat het Rijk tot positieve besluitvorming komt over de verbreding van de sluizen en vaargeul bij Kornwerderzand.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Er loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State tegen het vastgestelde inpassingsplan voor de MSNF. De uitspraak van de Raad van State inzake de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS, juni 2019) maakt het waarschijnlijk dat het Inpassingsplan voor de MSNF niet op korte termijn onherroepelijk zal zijn. De aanbestedingsprocedure hangt hiermee samen.
We onderkennen het risico dat de aanbesteding niet zal leiden tot gunning van het werk, als gevolg van de aantrekkende economie wat leidt tot hogere prijzen en minder beschikbare opdrachtnemers. In het businessplan voor de MSNF is een risicoreservering opgenomen. Mocht de aanbesteding niet slagen, dan wordt er aanvullende besluitvorming gevraagd.
De aanbesteding kent nog een voorbehoud, namelijk dat er overeenstemming wordt bereikt met de huidige grondeigenaren en toekomstige gebruikers.
Het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum in Marknesse is operationeel en biedt ruimte aan bedrijven die zich met slimme, duurzame en veilige mobiliteit bezighouden
Doel (2020-2023)
De vorming van het Mobiliteit Infrastructuur Test Centrum (MITC) is in 2023 gerealiseerd: de verhuizing van de RDW naar Marknesse is afgerond en de verlengde testbaan met MITC-faciliteiten is operationeel. Ook is er een krachtig, breed cluster van bedrijven betrokken en het MITC faciliteert cross-sectorale samenwerking tussen bedrijfsleven, kennis- en onderzoeksinstellingen complementair aan bestaande automotive en smart mobility-clusters.
Activiteiten 2020
- Op basis van de 'Regio Deal Noordelijk Flevoland' bereiden we met de diverse betrokken partners, overheden, kennis- en onderzoeksinstellingen en bedrijfsleven de realisatie van het MITC inclusief de verlengde testbaan en de verhuizing van de RDW voor.
- We zorgen samen met de gemeente Noordoostpolder voor een planologisch-juridische inpassing van het MITC in Marknesse.
- We werken met de regiopartijen een gezamenlijke strategische agenda uit voor de positionering en doorontwikkeling van het MITC.
- We dragen bij aan de upgrade van de Duits-Nederlandse Windtunnel (DNW), specifiek voor automotive certificatie en validatie.
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt
Doel (2020-2023)
De economische structuur van Noordelijk Flevoland is versterkt.
Activiteiten 2020
We nemen besluiten in overleg met alle betrokken partners over de besteding van de ZZL/NF-gelden en betrekken daarbij de ontwikkelingen in de "Regio Deal Noordelijk Flevoland': ontwikkelopgaven Mobiliteit en Infrastructuur Test Centrum (MITC) en de versterking Maritiem Cluster Urk.
Middelen
3.2 Gebiedsopgaven | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijziging | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 8.967 | 2.846 | 2.878 | 2.329 | 2.329 | 2.329 | ||||||
Baten | -363 | -408 | -407 | -407 | -407 | -407 | ||||||
Saldo | 8.604 | 2.438 | 2.471 | 1.922 | 1.922 | 1.922 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 2.438 | 2.126 | 2.126 | 2.126 | 2.126 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 345 | -204 | -204 | -204 | ||||||||
1 | Actualiseren exploitatie Flevokust Haven | -204 | -204 | -204 | -204 | |||||||
2 | Procesgeld ALA en Luchthavenfonds | 224 | 0 | 0 | 0 | |||||||
3 | Procesgeld Regiodeal Noordelijk Flevoland | 150 | 0 | 0 | 0 | |||||||
4 | Procesgeld MITC | 100 | 0 | 0 | 0 | |||||||
Overig | 75 | 0 | 0 | 0 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Actualiseren exploitatie Flevokust Haven
Volgens de verslaggevingsvoorschriften moet in het jaar dat een activum (investering Flevokust Haven) in gebruik is genomen, worden bepaald of de boekwaarde lager is dan de marktwaarde. Op basis van een onafhankelijke taxatie is in 2018 vastgesteld dat de boekwaarde juist hoger was dan de marktwaarde. Daarom is in 2018 een voorziening duurzame waardevermindering getroffen voor de investering Flevokust Haven. Dat houdt in dat de waarde van de investering in de balans wordt verlaagd met die voorziening. Jaarlijks wordt de omvang van die voorziening getoetst. De afschrijvingslasten worden berekend over de waarde van de investering minus de voorziening (de netto-boekwaarde) en zijn daarom jaarlijks € 0,2 mln. lager dan begroot. Dit voordeel komt ten gunste van de begrotingsruimte.
2. Procesgeld Amsterdam Lelystad Airport en Luchthavenfonds
Het budget voor procesgeld wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd. Het procesgeld voor 2020 bedraagt € 112.500 en wordt onttrokken aan de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling. Dit bedrag betreft, conform vigerend beleid, 75% van het beschikbare procesgeld voor 2020. De overige 25%, evenals de procesgelden 2021 en verder, blijven beschikbaar in de reserve. Daarnaast zijn de resterende middelen voor het Luchthavenfonds van € 112.000 toegevoegd aan de begroting, ten laste van het daartoe in de reserve Zuiderzeelijngelden opgenomen oormerk.
3. Procesgeld Regiodeal Noordelijk Flevoland
Het budget 'procesgeld Regiodeal Noordelijk Flevoland' wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd en is bedoeld voor de uitvoering van de Regiodeal door de provincie. Dit omvat het laten uitvoeren van onderzoeken, monitoring en evaluaties. Het budget van € 150.000 wordt gedekt vanuit de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling. Dit bedrag betreft, conform vigerend beleid, 75% van het beschikbare procesgeld voor 2020.
4. Procesgeld MITC
Het budget 'procesgeld MITC' wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd en is bedoeld voor de ondersteuning van de provincie aan het project MITC. Dit omvat het laten uitvoeren van onderzoeken, voeren van overleggen met de partners en monitoring. Het budget van € 100.000 wordt gedekt vanuit de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling. Dit bedrag betreft, conform vigerend beleid, 75% van het beschikbare procesgeld voor 2020.