Portefeuillehouder
H.J. Hofstra
M.A. Rijsberman (uitvoering Nationaal Park Nieuw Land, inclusief Oostvaardersoevers)
De natuurwaarden zijn behouden en de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen
Doel (2020-2023)
De natuurwaarden zijn behouden en zo mogelijk versterkt, de beleefbaarheid van natuurgebieden is toegenomen en de economische activiteiten in natuurgebieden ondersteunen een succesvol beheer zonder de natuurwaarden te bedreigen. En de activiteiten van het programma dienen te voldoen aan de vereisten van de nieuwe Wet Natuurbescherming.
Activiteiten 2020
- We leggen, in lijn met de nationale ontwikkeling over het bosbeheer, een visie over bosontwikkeling in Flevoland voor aan Provinciale Staten.
- We combineren de economische activiteiten in natuurgebieden voor zover deze een succesvol beheer ondersteunen en de natuurwaarden niet bedreigen.
De kwaliteit van natuur en biodiversiteit in het landschap is verbeterd
Doel (2020-2023)
De kwaliteit van de natuur en de biodiversiteit in het landschap is verbeterd, waarbij combinaties worden gezocht met natuurinclusieve landbouw en met recreatie en toerisme.
Activiteiten 2020
- We stellen met betrokken gebiedspartners een Actieplan biodiversiteit op en leggen deze voor aan Provinciale Staten.
- We vragen Provinciale Staten te besluiten over de kaders voor natuurontwikkeling waarbij principes van initiatieven uit de samenleving en integrale aanpak worden toegepast.
- We benutten bermen voor wilde flora en stimuleren dat akkerranden daar ook voor worden gebruikt
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Invasieve exoten
Het Rijk heeft in 2018 de taak om Invasieve Uitheemse Soorten te bestrijden en/of onder controle te houden overgedragen aan provincies zonder extra financiële middelen. De provincie ontwikkelt een programma voor invasieve exoten. Samen met gemeenten, waterschappen, faunabeheereenheid, terrein- en wegbeheerders worden binnen het regulier beheer zoveel mogelijk IUS bestreden of beheerst, door middel van toezicht en controle. De provincie heeft een coördinerende taak voor nieuwe soorten (bv. wasbeerhond) neemt de provincie de eerste stap. Zij benadert de terreineigenaren om uitvoeringsmaatregelen te nemen of geeft een derde partij opdracht om dat te doen om de soorten van het begin af aan uit te roeien. Kosten hiervoor moeten worden gedragen door de provincie en zijn niet begroot.
Faunaschade
Agrariërs kunnen te maken krijgen met schade die veroorzaakt is door natuurlijk in het wild levende dieren. Faunaschade kan opgelopen worden aan gewassen of dieren. Voor faunaschade heeft de provincie jaarlijks € 180.000 begroot. In de achterliggende jaren bleek dit voldoende, echter in 2018 is op één perceel voor € 100.000 aan schadevergoeding uitgekeerd. Mocht dit meerdere keren in één jaar voorkomen dan is het gereserveerde bedrag niet toereikend.
Uitvoering geven aan de eerste bouwstenen van de ontwikkelingsvisie Nationaal Park Nieuw Land
Doel (2020-2023)
Aan de eerste bouwstenen uit de ontwikkelingsvisie van het Nationaal Park is uitvoering gegeven.
Activiteiten 2020
- We starten samen met partners met de opzet en invulling van een programmabureau.
- Samen met partners starten we met de poortontwikkeling bij Almere en Lelystad.
- We bevorderen de recreatieve arrangementen voor Marker Wadden.
- We leveren een bijdrage aan de totstandkoming en ingebruikname van Marker Wadden fase 1 door het proces te ondersteunen en geldelijke middelen beschikbaar te stellen.
- We geven investeerders en ondernemers ruimte voor nieuwe ontwikkelingen die bijdragen aan de kwaliteit van het gebied, de robuustheid van het systeem, duurzaamheid, natuurwaarden en aan de aantrekkelijkheid voor recreatie en toerisme.
- We faciliteren de projecten Nieuwe Natuur die binnen de grenzen van het Nationaal Park liggen en onderdeel zijn van de ontwikkelingsvisie.
- We werken aan samenhang tussen TBES-maatregelen (TBES: Toekomstbestendig Ecologisch Systeem) en doelstellingen van het Nationaal Park Nieuw Land (zoals Marker Wadden en Oostvaardersoevers).
- We voeren de maatregelen uit het beleidskader Oostvaardersplassen uit.
Afronden van MIRT-verkenning en voorbereiding voor besluitvorming realisatie Oostvaardersoevers
Doel (2020-2023)
Over de mogelijke ontwikkeling van de Oostvaardersoevers als natuurlijke verbindingszone is besloten.
Activiteiten 2020
- We voeren een MIRT-verkenning uit naar de mogelijkheid van het ontwikkelen van de Oostvaardersoevers als een ecologische verbinding tussen Markermeer, Lepelaarplassen en Oostvaardersplassen, waarbij we kansen voor de koppeling met andere regionale doelen meenemen.
- Met het Rijk en Europa voeren we overleg over de meerwaarde, de financiering en de haalbaarheid van dit project.
In het Markermeer-IJmeer zijn natuur- en recreatiemogelijkheden ontwikkeld
Doel (2020-2023)
In het Markermeer-IJmeer zijn natuur- en recreatiemogelijkheden ontwikkeld als onderdeel van een Toekomstbestendig Ecologisch Systeem (TBES) en ontstaan er kansen voor ruimtelijk-economische ontwikkelingen.
Activiteiten 2020
- We stimuleren het op termijn (inschatting 30-50 jaar) realiseren van een TBES in het Markermeer en IJmeer om de ruimtelijk-economische structuur van Flevoland te versterken.
- We registreren de ruimtelijke ingrepen op het Markermeer-IJmeer en samen met andere partijen brengen we de natuurontwikkeling in beeld.
- We zoeken met samenwerkingspartners naar de vergroting van de samenhang tussen de verschillende ontwikkelingen in het Markermeer-IJmeer, ook in relatie tot de ontwikkelingen in het IJsselmeergebied.
- We werken aan samenhang tussen TBES-maatregelen en doelstellingen van het Nationaal Park Nieuw Land (zoals Marker Wadden en Oostvaardersoevers).
- We volgen de effecten van natuurprojecten en hun bijdrage aan de gestelde natuurdoelen.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
De realisatie van het TBES is vanwege de natuurlijke omstandigheden niet volledig te garanderen. Daarom monitoren verschillende partijen de effecten van maatregelen zoals Marker Wadden en de kwaliteit van het Markermeer-IJmeer.
Nieuwe Natuur: toegankelijke natuur met ruimte voor recreatie is ontwikkeld
Doel (2020-2023)
De projecten van het programma Nieuwe Natuur zijn gerealiseerd en dragen bij aan de combinatie natuur en recreatie, het natuurnetwerk, de biodiversiteit en structurele verandering naar duurzame landbouw.
Activiteiten 2020
- We dragen de laatste gronden in het voormalig Oostvaarderswold over.
- We borgen de compensatieverplichtingen (totaal 365 ha) voor onder meer de Hanzelijn, verbreding A6 en foerageergebieden in de gesloten realisatieovereenkomsten.
- We helpen de projecteigenaren bij het concretiseren van de gehonoreerde projecten Nieuwe Natuur.
- We faciliteren blijvend de dynamiek in het programma Nieuwe Natuur en spelen in op ontwikkelingen.
- We beoordelen en monitoren de projecten die in uitvoering zijn in het kader van het programma Nieuwe Natuur.
- Uit de evaluatie van het programma Nieuwe Natuur integreren we de ‘lessons learned’ in het reguliere natuurbeleid.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
Binnen het programmavermogen wordt rekening gehouden met onvoorziene tegenvallers tijdens de realisatiefase van de projecten. Het betreft alleen risico’s die betrekking hebben op de rol als beheerder van het programma. Projectrisico’s zijn neergelegd bij de initiatiefnemers. Het nog beschikbare programmavermogen is voldoende om de risico-inschatting af te dekken.
Flevoland benut de mogelijkheden van Europese structuurfondsen
Doel (2020-2023)
De (financierings)mogelijkheden van het Plattelandsontwikkeling Programma (POP) zijn optimaal benut.
Activiteiten 2020
- We verstrekken en stimuleren het gebruik van POP3-subsidies, waarmee we de agrarische sector stimuleren, de bodem- en waterkwaliteit verbeteren en lokale en sociale netwerken op het Flevolandse platteland versterken.
- We sluiten aan bij de kaders van het Fonds Leefbaarheid Landelijk Gebied en streven naar een maximaal multipliereffect.
Middelen
2.2 Natuur & landelijk gebied | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijziging | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 23.137 | 22.141 | 21.258 | 18.982 | 13.730 | 13.849 | ||||||
Baten | -4.901 | -1.500 | -1.550 | -1.550 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 18.236 | 20.640 | 19.708 | 17.432 | 13.730 | 13.849 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 20.640 | 12.725 | 12.125 | 11.723 | 11.723 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 6.983 | 5.307 | 2.007 | 2.126 | ||||||||
1 | Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023 | 1.400 | 1.150 | 1.150 | 1.150 | |||||||
2 | Kasritme provinciale cofinanciering POP3 | 1.070 | 1.320 | 1.570 | 1.912 | |||||||
3 | Uitvoering beheerplanmaatregelen Natura 2000 OVP | 524 | 224 | 224 | 0 | |||||||
4 | Proces- en onderzoekskosten OVP | 400 | 200 | 0 | 0 | |||||||
5 | Actualisatie programma Nieuwe Natuur vanaf 2020 | 2.750 | 2.750 | 250 | 250 | |||||||
6 | Wijziging betaalritme bijdrage Poort Lelystad | 430 | 280 | -570 | -570 | |||||||
7 | Budget Waterprogramma POP3 (GLB pijler 1) | 393 | 0 | 0 | 0 | |||||||
8 | Cofinanciering Leader | 362 | 0 | 0 | 0 | |||||||
9 | Invulling centraal toezicht ivm aanleg glasvezelnetwerk | 150 | 0 | 0 | 0 | |||||||
10 | Oostvaardersoevers | 100 | 0 | 0 | 0 | |||||||
11 | Budget DLG omzetten in formatie | -639 | -639 | -639 | -639 | |||||||
Overig | 43 | 23 | 23 | 23 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023
De structurele mutaties naar aanleiding van het coalitieakkoord bestaan voor dit programmaonderdeel uit de volgende onderdelen:
- Vanaf 2020 zijn structureel middelen geraamd voor kwaliteitsverbetering natuur, € 0,5 mln. Dit betreft een aanpak van onderop. Hiervan wordt € 0,38 mln. structureel gedekt uit de reserve Beheer en ontwikkeling Natuur (d.m.v. een lagere storting), het restant komt ten laste van de begrotingsruimte (evenals onderstaande mutaties).
- Voor de regie, governance, communicatie, branding en coördinatie van het onderzoeksprogramma voor Nationaal Park Nieuw Land wordt structureel € 0,45 mln. ingezet. Dit bedrag staat naast de gebiedsinvesteringen uit de Ontwikkelingsvisie.
- Voor toezicht en handhaving in het buitengebied en het faunabeheer zijn middelen geraamd van structureel € 0,2 mln.
- Er is in 2020 een budget van € 0,25 mln. beschikbaar gesteld om te komen tot een actieplan biodiversiteit.
2. Kasritme provinciale cofinanciering POP3
De resterende middelen voor het programma POP3 van € 8,56 mln. worden in de periode 2019 tot en met 2023 betaald. Daardoor is er sprake van een wijziging van het kasritme. De jaarlijkse bedragen zijn gebaseerd op een schatting, omdat de precieze omvang nog niet bekend is. De betalingen zijn namelijk afhankelijk van declaraties die uitvoerende partijen (subsidieontvangers) bij RVO.nl indienen. Deze middelen komen ten laste van de reserve p-MJP/POP.
3. Beheermaatregelen Natura 2000
De afgelopen jaren is de uitvoering van de beheerplanmaatregelen Natura 2000 in de Oostvaardersplassen voorbereid en in gang gezet. Een onderdeel hiervan is het aanleggen van poelen en vispassages. De uitvoering start in 2020. De hogere lasten worden gedekt uit de reserve Beheer en ontwikkeling natuur, dit betreft € 0,52 mln. in 2020 en € 0,22 mln. in 2021 en 2022.
4. Proces- en onderzoeksgelden Oostvaardersplassen
in 2020 en 2021 zal nog extra inzet nodig zijn voor de implementatie van het beleidskader (resp. € 0,4 mln. en € 0,2 mln.). Dit betreft kosten voor projectleiding, onderzoeksvragen, communicatie, juridische expertise, en voor de expert- en klankbordgroep. Deze middelen komen ten laste van de begrotingsruimte.
5. Actualisatie programma Nieuwe Natuur vanaf 2020
Vanaf 2020 zal er geen sprake meer zijn van pachtopbrengsten en opbrengsten uit grondverkopen. Daarnaast worden de resterende bijdragen en compensatiemiddelen toegevoegd aan de begroting op basis van de gesloten projectovereenkomsten. Deze middelen komen ten laste van de reserve Nieuwe Natuur.
6. Kasritme bijdrage Poort Lelystad
De provincie levert een bijdrage aan de gemeente Lelystad voor de realisatie/aanpassing van de 'toegangspoort' tot het Nationaal Park Nieuw Land. Meerjarig was een kasritme geprogrammeerd van € 0,57 mln. per jaar. Op verzoek van de gemeente Lelystad wordt voor de jaren 2019 t/m 2023 een ander kasritme gehanteerd (investeringen vinden eerder plaats dan initieel ingeschat). Het totaalbedrag wijzigt niet.
7. Waterprogramma POP3
Voor 2018 en 2019 is jaarlijks € 550.000 begroot (totaal € 1,1 mln.) voor de uitvoering van het waterprogramma van het Gemeenschappelijk Landbouw Beleid (GLB) pijler 1. Omdat de besteding in 2018 lager was dan begroot en omdat de projecten nog doorlopen is het restant opgenomen in de begroting voor 2020, ten laste van het daarvoor beschikbare oormerk in de reserve Strategische projecten.
8. Cofinanciering Leader
Vanuit de reserve Strategische projecten (oormerk Nota Natuur) is budget beschikbaar gesteld voor cofinanciering van leaderprojecten natuur & recreatie in relatie tot het Nationaal Park Nieuw Land en het beleidskader Oostvaardersplassen. In 2020 is hiervoor € 0,36 mln. benodigd.
9. Invulling centraal toezicht i.v.m. aanleg glasvezelnetwerk
De vraagbundeling van Glasdraad in Oostelijk en Zuidelijk Flevoland is succesvol gebleken en de aanleg van het netwerk start eind 2019. De overheden (waterschap, gemeenten en provincie) houden binnen hun eigen ‘werkgebied’ toezicht op een zorgvuldige aanleg conform gemaakte afspraken in het convenant en de instemmingsbesluiten. De provincie behoudt haar overkoepelende faciliterende rol gedurende de aanleg en zal daar waar nodig hierbij expertise inhuren. Dit komt dan ten laste van het beschikbare oormerk in de reserve Strategische projecten.
10. Procesgelden Oostvaardersoevers
De mutatie van € 0,1 mln. betreft procesgelden Oostvaardersoevers 2020, die worden onttrokken aan de reserve Procesgelden gebiedsontwikkeling. Het budget wordt jaarlijks bij de opstelling van de programmabegroting geraamd.
11. Budget DLG omzetten in formatie
Vanaf 2015 ontvangt de provincie jaarlijks via het provinciefonds extra middelen voor de dekking van de personeelskosten van de voormalige DLG-capaciteit. De provincies Flevoland en Noord-Holland zijn toen een koepelovereenkomst aangegaan waarin is opgenomen dat Noord-Holland de voormalige DLG-capaciteit in dienst neemt en deze detacheert bij Flevoland. In 2019 is gezamenlijk besloten om die overeenkomst te ontbinden, waarbij Flevoland een deel van de DLG-capaciteit over zal nemen. Omdat er dan geen sprake meer is van inhuur, wordt het detacheringsbudget van € 639.000 met ingang van 2020 verlaagd ten gunste van het budget voor de dekking van de daarmee gemoeide salarissen (7.4.1 Personeel en organisatie).