Portefeuillehouder
J. de Reus
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving
Doel (2020-2023)
De bereikbaarheid van Flevoland is verbeterd t.b.v. het goed kunnen functioneren van onze samenleving;
Activiteiten 2020
- We doen een verkenning naar de verbetering van de ontsluiting van Urk waarbij een voorwaarde is dat de gemeente Urk mede financiert.
- We doen onderzoek naar de mogelijkheden voor realisatie van een verlengde Anthony Fokkerweg.
- We voeren investeringsprojecten uit van het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (p-MIRT jaarschijf 2020).
- We stellen het p-MIRT 2021-2025 op (waar onder Hogering, reconstructie N307 bij Roggebot, reconstructie Ganzenweg-Knardijk).
- We stellen in overleg met gebiedspartners een plan op voor het verbeteren van het (snel)fietspadennetwerk.
Risico('s) en beheersmaatregel(en)
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing is aandacht voor de (financiële) risico’s die we lopen op enkele infrastructurele projecten en de daarbij behorende beheersmaatregelen.
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale)verkeersveiligheid verbeteren
Doel (2020-2023)
De kwaliteit van onze wegen is op peil en we hebben maatregelen getroffen die de (sociale) verkeersveiligheid verbeteren.
Activiteiten 2020
- We voeren jaarschijf 2020 uit van het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI).
- We stellen het MBVI 2021 op en bereiden de Maatregelenlijst voor de periode 2021-2025 voor.
- We voeren verbeteringen van de veiligheid van provinciale fietspaden en oversteekvoorzieningen voor fietsers en voetgangers uit het p-MIRT jaarschijf 2020 uit en programmeren maatregelen voor het p-MIRT 2021-2025.
- We voeren veiligheidsmaatregelen aan provinciale wegen, gekoppeld aan groot onderhoud uit het p-MIRT jaarschijf 2020 uit en programmeren maatregelen voor het p-MIRT 2021-2025.
- We stellen een uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid op, samen met de regionale partners.
- We ronden de legalisering van de beheerstroken langs onze vaarwegen af en starten met de legalisering van de beheerstroken langs de wegen.
Middelen
6.3 Infrastructuur | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijziging | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 29.839 | 31.655 | 30.224 | 23.872 | 25.962 | 27.972 | ||||||
Baten | -1.351 | -794 | -474 | -474 | -474 | -474 | ||||||
Saldo | 28.488 | 30.861 | 29.750 | 23.398 | 25.488 | 27.498 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 30.861 | 28.347 | 20.460 | 19.295 | 23.579 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 1.403 | 2.937 | 6.193 | 3.919 | ||||||||
1 | Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023 | 600 | 600 | 600 | 600 | |||||||
2 | Actualisatie jaarlijks onderhoud infrastructuur | 1.259 | 1.259 | 1.259 | 1.259 | |||||||
3 | Aanvulling voorziening NJO | 0 | 1.166 | 4.284 | 0 | |||||||
4 | Actualisatie kapitaallasten | -310 | -87 | 50 | 1.985 | |||||||
Overig | -145 | 0 | 0 | 75 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Structurele mutaties coalitieakkoord 2019-2023
Op basis van het collegeakkoord is structureel een budget van € 0,6 mln. toegevoegd aan de dotatie voorziening Niet Jaarlijks Onderhoud Infrastructuur t.b.v. het nemen van verdere stappen om de CO2-voetafdruk van de provinciale infrastructuur verder terug te brengen (Het Goede Voorbeeld). Dit komt ten laste van de begrotingsruimte.
2. Actualisatie jaarlijks onderhoud infrastructuur
In het Strategisch Uitvoeringsprogramma onderhoud infrastructuur (SUP 2.0) is op basis van kostenkengetallen een berekening gemaakt van de budget behoefte voor het jaarlijks onderhoud in 2020 en verder. Deze ligt € 1,3 mln. hoger dan het oorspronkelijk geraamde bedrag. Het meerdere wordt in deze begrotingsperiode aangevuld vanuit de reserve Activering kapitaalslasten vervangingsinvesteringen (VVI), waarbinnen voldoende middelen beschikbaar zijn. Halverwege deze collegeperiode zal worden geëvalueerd of dit hogere bedrag structureel noodzakelijk is. Als dat het geval is, zijn aanvullende maatregelen nodig. Zo niet, dan kunnen we terugvallen op het oorspronkelijk geraamde bedrag en kan de aanvulling vanuit de reserve VVI worden beëindigd en een eventueel overschot worden teruggestort in de reserve VVI.
3. Aanvulling voorziening NJO
In de Programmabegroting 2019 is gerapporteerd over risico’s m.b.t. de financiële dekking van de handhaving van de vastgestelde onderhoudsniveaus van onze infrastructuur. Gezien het geprognosticeerde verloop van de voorziening voor Niet Jaarlijks Onderhoud (NJO) dreigde er in 2022 een tekort van € 5,5 mln. Bij de resultaatbestemming van de Jaarrekening 2018 is daarom besloten een bedrag ter hoogte van € 5,5 mln. (via de reserve Strategische projecten) beschikbaar te houden t.b.v. de dekking van dit tekort. Dit bedrag wordt nu gefaseerd ingezet in 2021 en 2022 om de voorziening aan te vullen zodat er geen tekort ontstaat en de jaarlijkse dotaties aan deze voorziening geëgaliseerd zijn (conform de verslaggevingsvoorschriften BBV).
4. Actualisatie kapitaallasten
De kapitaallasten zijn aangepast op basis van de geactualiseerde investeringsplannen en het Meerjarenprogramma Beheer en Vervanging Infrastructuur (MBVI). Door wijzigingen in de fasering van projecten ontstaan er verschuivingen tussen de jaren. Deze worden verrekend met de daartoe ingestelde reserve Dekking afschrijvingslasten en de reserve Activering kapitaallasten vervangingsinvesteringen (VVI). Per saldo heeft dit dan ook geen effect op de begrotingsruimte, met uitzondering van € 75.000 in de laatste jaarschijf 2023. Voor de bekostiging van de investeringen in de weginfrastructuur bestaan financiële kaders. Onderdeel daarvan is dat er jaarlijks een toename van de netto kapitaallasten met € 75.000 mag plaatsvinden ten laste van de begrotingsruimte. Deze jaarlijkse toename is reeds verwerkt in de jaarschijven 2020-2022, maar dient nu te worden toegevoegd aan de nieuwe jaarschijf 2023.