Portefeuillehouder
J. de Reus
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen
Doel (2020-2023)
Reizigers kunnen snel, betrouwbaar en veilig reizen en kunnen kiezen tussen vervoermiddelen.
Activiteiten 2020
- We actualiseren het Programma Mobiliteit en Ruimte 2018 en leggen het, als bijlage bij de programmabegroting, voor aan PS.
- We starten met het opstellen van een nieuw Programma Mobiliteit en Ruimte 2022
- We voeren de activiteiten uit het Programma Mobiliteit en Ruimte uit.
Oplossen van knelpunten buiten Flevoland die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland
Doel (2020-2023)
Knelpunten buiten Flevoland, die van invloed zijn op de bereikbaarheid van Flevoland, zijn opgelost of er zijn voorbereidingen getroffen voor het oplossen ervan.
Activiteiten 2020
- We agenderen in het kader van de woningbouwontwikkeling in Almere de realisatie van de IJmeerverbinding (op basis van eerdere onderzoeken)
- Bij het rijk en andere gebiedspartners dringen wij aan op besluitvorming die voor de bereikbaarheid van Flevoland essentieel is:
- de verbreding van de A27 tussen de Stichtse brug en het knooppunt met de A1;
- de verbreding van de N50 tussen Kampen-Zuid en Hattemerbroek;
- de verbreding van de sluis, bruggen en vaargeulen bij Kornwerderzand en
- maatregelen ter verbetering van de doorstroming tussen de Nijkerkerbrug (provincie Gelderland) en de A28.
- De doelen en opgaven worden in het Programma Mobiliteit en Ruimte vertaald naar concrete activiteiten.
- We nemen deel aan het rijksregioprogramma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid.
Stimuleren Smart Mobility
Doel (2020-2023)
Bereikbaarheid in Flevoland is verbeterd door de inzet van smart mobility.
Activiteiten 2020
- We evalueren en actualiseren het beleid voor smart mobility, gericht op het vergroten van de inzet van smart mobility als onderdeel van het oplossen van knelpunten in bereikbaarheid.
- We onderzoeken de kansen van inzet van smart mobility bij evenementen (Floriade en Walibi/Evenemententerrein Oostrand).
Regionale mobiliteitsprogramma Flevoland integreren in het omgevingsprogramma
Doel (2020-2023)
De mobiliteit is verduurzaamd als bijdrage aan het Klimaatakkoord volgens de principes van haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar (Rijksopdracht).
Activiteiten 2020
- Samen met regionale partners werken we in een regionaal mobiliteitsprogramma uit hoe we, ter uitvoering van het Klimaatakkoord, invulling geven aan de verandering en verduurzaming van de mobiliteit. Dit regionale mobiliteitsprogramma integreren we in hoofdstuk 6 Mobiliteit en Ruimte van het Omgevingsprogramma.
- Samen met de provincies Gelderland en Overijssel ronden we het haalbaarheidsonderzoek af naar de inzet van waterstofbussen binnen de concessie IJssel-Vecht.
- We werken aan de realisatie van de benodigde laadinfrastructuur voor het elektrisch OV-materieel dat binnen de concessie IJssel-Vecht ingezet gaat worden.
- We zetten stappen om de CO2-voetafdruk van de provinciale infrastructuur verder terug te brengen, onder andere door via aanbestedingen aannemers te stimuleren duurzamer te werken, door hergebruik van materialen en door onderzoek naar nieuwe technologieën om de mogelijkheden te benutten voor energieopwekking. Dit doen we zowel bij nieuwe infrastructuur, als bij beheer en onderhoud aan bestaande infrastructuur.
- Op het moment van een aanbesteding werken we verder aan het volledig emissievrij maken van ons eigen wagenpark. Bij vervanging kiezen we steeds de optie met de minste CO2-uitstoot die voldoet aan alle gestelde voorwaarden.
- Binnen het project MRA-Elektrisch werken we met Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren.
- We hebben samen met het rijk en gemeenten besluiten genomen over het wegwerken van ontbrekende schakels in het (snel-)fietspadennetwerk, waaronder Lelystad-Almere, en het geschikt maken van fietspaden voor snelfietsen op een aantal trajecten.
Middelen
6.2 Ontwikkeling en innovatie mobiliteit | Rekening 2018 | Begroting 2019 na wijziging | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 1.312 | 3.756 | 2.087 | 1.933 | 1.665 | 1.560 | ||||||
Baten | -63 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Saldo | 1.249 | 3.756 | 2.087 | 1.933 | 1.665 | 1.560 | ||||||
Kader (saldo na Zomernota) | 3.756 | 1.874 | 1.705 | 4.012 | 1.459 | |||||||
Verschil t.o.v. kader | 213 | 228 | -2.347 | 100 | ||||||||
1 | Fietsmaatregelen coalitieakkoord 2019-2023 | 0 | 0 | -2.500 | 0 | |||||||
2 | Vervoersmanagement | 108 | 108 | 107 | 107 | |||||||
3 | Organisatiekosten PBM | 105 | 99 | 99 | 99 | |||||||
4 | Smart Mobility | 0 | 0 | 0 | -105 | |||||||
Overig | 0 | 21 | -53 | 0 | ||||||||
x € 1.000 |
Toelichting
1. Fietsmaatregelen coalitieakkoord 2019-2023
In 2022 was ten laste van de bestemmingsreserve Mobiliteit een bijdrage van € 2,5 mln. geraamd voor de realisatie van de fietstunnel op het traject Almere-Lelystad. De aanleg hiervan is komen te vervallen. Op basis van het coalitieakkoord 2019-2023 worden deze middelen nu ingezet voor de aanleg van snelfietspaden. De middelen blijven binnen de bestemmingsreserve Mobiliteit (oormerk) beschikbaar voor dit doel.
2. Vervoersmanagement
Voor een verbetering van het mobiliteitsnetwerk zijn overheden aangewezen op samenwerking en afstemming. CROW-KpVV (voorheen Kennisplatform Verkeer en Vervoer) heeft als doel een bijdrage te leveren aan het competenter maken van de overheid op het gebied van mobiliteit. Zij is betrokken bij actuele ontwikkelingen in het decentrale beleid en geeft aan wat hun betekenis is en wat de gevolgen kunnen zijn. Via het IPO participeert de provincie in dit kennisplatform. Met ingang van de begroting 2020 is deze jaarlijkse bijdrage ter grootte van € 0,1 mln. (gelet op het thema) geheralloceerd en ten laste van de meer passender begrotingspost Vervoersmanagement gebracht (voorheen: Beheer OV, programmaonderdeel 6.1). Het resterend verschil ten opzichte van het kader betreft diverse kleine wijzigingen welke zijn verrekend met de bestemmingsreserve Mobiliteit.
3. Organisatiekosten PBM (Platform Bereikbaarheid Metropoolregio)
Voor een verduurzaming van het mobiliteitsnetwerk zijn overheden aangewezen op samenwerking en afstemming. Binnen het project MRA-Elektrisch werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Verlenging en gelijktijdige intensivering van het meerjarig projectplan doen de jaarlijkse lasten (en daarmee het Flevolands aandeel daarin) met € 0,1 mln. stijgen. Het resterend verschil ten opzichte van het kader betreft diverse kleine wijzigingen. Deze mutaties zijn verrekend met de bestemmingsreserve Mobiliteit.
4. Smart Mobility
Voor een verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid van het mobiliteitsnetwerk binnen de Metropoolregio Amsterdam (MRA) werken overheden samen met bedrijfsleven en kennisinstellingen. Smart Mobility-oplossingen helpen om gemakkelijker door de steeds drukkere MRA te bewegen. Het publiek-private MRA-programma Smart Mobility verbindt de vele smart mobility-initiatieven in de regio. Het programma heeft betrekking op de periode 2018–2022. Beëindiging van het meerjarig programma doet de jaarlijkse lasten (en daarmee het Flevolands aandeel daarin) met ingang van het begrotingsjaar 2023 met € 0,1 mln. dalen, hetgeen is verrekend met de bestemmingsreserve Mobiliteit.